Welcome to my world.....

If you fail to plan...you plan to fail....

About Me

My photo
Assalamualaikum semua.....terima kasih di atas kunjungan anda ke laman blog saya...jika ada perkara yang ingin dikongsikan....saya bersedia untuk berkongsi bersama-sama dengan anda......

Tuesday, January 27, 2009

Lelaki Lembut Kesan Keturunan?

PERWATAKAN lembut dalam diri seseorang lelaki tidak berpunca dari keturunan atau masalah kekurangan hormone testosterone.

Malah hingga hari ini penyelidik masih tidak mengetahui punca sebenar seseorang lelaki itu berperwatakan lembut. Ada beberapa kajian menunjukkan ada pengaruh persekitaran ketika seseorang lelaki itu dalam alam kanak kanak dan sedang membesar - tetapi teori ini tidak boleh dibuktikan lagi.


Pengambilan pil yang mengandungi hormone testosterone tidak akan menyebabkan seseorang lelaki lembut bertukar sifat menjadi lebih keras. Malah, ia akan membawa kepada pelbagai kesan sampingan. Ini termasuk perubahan perasaan (mood swing), pengecilan buah zakar dan risiko menjadi mandul.


Kekurangan hormone testosterone dalam badan akan menyebabkan simptom antaranya cepat letih, tidak bertenaga, tidak bernafsu dan mati pucuk. Ia selalu bermula apabila seseorang lelaki itu mencapai umur 40-an ke atas.


Jika ragu-ragu, anda boleh berjumpa doktor dan paras hormone testosterone saudara boleh diukur dengan cara pengambilan darah. Usahlah rendah diri atau tertekan dengan perwatakan saudara itu. Lelaki lembut mampu berfungsi seperti lelaki normal dari semua segi termasuklah dari segi seksual dan juga kebolehan mendapatkan zuriat.

Dijawab Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras.
Di: http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Tanyadoktor/20081129100513/Article


No comments:

Post a Comment